Συνέντευξη της Μαρίας Καρυστιανού που έχασε την κόρη την κόρη της, Μάρθη στο σιδηροδρομικό δυστύχημα που στοίχησε τη ζωή σε 57 θύματα φιλοξενούν οι Sunday Times. Το βρετανικό Μέσο αναφέρει ότι η οργή συνεχίζει να επικρατεί στην χώρα μας δύο χρόνια μετά την τραγωδία.
«Δύο χρόνια μετά τη ‘συγκάλυψη’ της σιδηροδρομικής καταστροφής, η Ελλάδα είναι πιο οργισμένη από ποτέ», είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος.
Το γνωστό μέσο χαρακτηρίζει τη χώρα ως μια από τις πιο διεφθαρμένες στην Ευρώπη.
Ο δημοσιογράφος Πίτερ Κόνραντι λέει για τη Μαρία Καρυστιανού ότι είναι ηγετική μορφή του κινήματος που έχει ξεσπάσει, ενώ περιγράφει το σοκ που βίωσε όταν αποκαλύφθηκε το ηχητικό ντοκουμέντο από το Intercity 62.
Μέχρι τότε, η Μαρία Καρυστιανού πίστευε ότι η κόρη της είχε πεθάνει ακαριαία, όπως την είχαν βεβαιώσει οι ελληνικές αρχές.
«Δεν έχουμε οξυγόνο»
Ωστόσο, στο ηχητικό ντοκουμέντο ακουγόταν η φίλη της Μάρθης, Φραντζέσκα να της μιλάει.
«Την άκουγα να μιλάει στην κόρη μου, λέγοντας: ‘Μάρθη, θα πεθάνουμε, σ’ αγαπώ’», είπε στον δημοσιογράφο η Μαρία Καρυστιανού, ενώ καθόντουσαν στο διαμέρισμά της στον τέταρτο όροφο πολυκατοικίας στη Θεσσαλονίκη, με θέα το Αιγαίο Πέλαγος, όπως περιγράφει ο Κόνραντι.
Η Φραντζέσκα σε άλλο σημείο του αποσπάσματος είπε: «Δεν έχουμε οξυγόνο».
«Για τρία φρικτά λεπτά η Μάρθη ήταν ζωντανή μαζί με τη φίλη της», πρόσθεσε η Μαρία Καρυστιανού. «Οι ηχογραφήσεις έδειξαν ότι οι άνθρωποι δεν ήταν απλώς ζωντανοί, αλλά είχαν συνείδηση και μπορούσαν να μιλήσουν για το τι τους συνέβαινε», σημείωσε.
Λίγα λεπτά μετά, τα δύο κορίτσια έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά που ξέσπασε, με το ρεπορτάζ να αναφέρεται στις πυρόσφαιρες που δημιουργήθηκαν.
Όταν η Μαρία Καρυστιάνου κλήθηκε τρεις ημέρες αργότερα για να αναγνωρίσει τη Μάρθη, η σορός της κόρης της είχε απανθρακωθεί σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορούσε να την αναγνωρίσει επισημαίνει το δημοσίευμα.
Για τους φίλους και τους συγγενείς των θυμάτων, η σύγχυση σχετικά με το πώς πέθαναν οι αγαπημένοι τους είναι μόνο ένα από τα αναπάντητα ερωτήματα που φαίνεται να έχουν αυξηθεί μετά την καταστροφή – για τα πάντα, από την έλλειψη βασικών διαδικασιών ασφαλείας μέχρι τη σχεδόν απρεπή βιασύνη με την οποία οι αρχές καθάρισαν τον χώρο, γεγονός που μπορεί να έθεσε σε κίνδυνο τα αποδεικτικά στοιχεία, όπως γράφουν χαρακτηριστικά οι Sunday Times.
«Δεν έχω οξυγόνο», η φράση που έχει γίνει σύνθημα στα χείλη των διαδηλωτών για την τραγωδία στα Τέμπη. «Δεν έχω οξυγόνο», η φράση που έχει γίνει σύνθημα στα χείλη των διαδηλωτών για την τραγωδία στα Τέμπη.
Η πίεση στον Κυριάκο Μητσοτάκη
Το δημοσίευμα προσθέτει ότι «τέτοια ερωτήματα ασκούν πίεση στον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον κεντροδεξιό πρωθυπουργό, ο οποίος εξελέγη για πρώτη φορά το 2019 και κέρδισε την απόλυτη πλειοψηφία τέσσερις μήνες μετά την καταστροφή, κυρίως χάρη στην επιτυχία του να επαναφέρει την ελληνική οικονομία σε τροχιά μετά από μια μακρά οικονομική κρίση».
Οι Sunday Times υπογραμμίζουν ότι πρόσφατες δημοσκοπήσεις έδειξαν ότι επτά στους δέκα στην Ελλάδα – συμπεριλαμβανομένης μιας σημαντικής μειοψηφίας υποστηρικτών της Νέας Δημοκρατίας – πιστεύουν ότι η κυβέρνηση είναι ένοχη για τη συγκάλυψη της θεμελιώδους αιτίας της καταστροφής.
Στη συνέχεια το δημοσίευμα αναφέρεται στη μεγαλειώδη συγκέντρωση και απεργία της 28ης Φεβρουαρίου, στον ρόλο του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων στα Τέμπη και στην καμπάνια με τις υπογραφές για να τιμωρηθούν οι ένοχοι.
Οι Sunday Times, κάνουν επίσης αναφορά και στη βομβιστική επίθεση που έγινε στα γραφεία της Hellenic Train, για την οποία πήρε την ευθύνη η οργάνωση Επαναστατική Ταξική Αυτοάμυνα.
«Ένα δυστύχημα που αναμενόταν να συμβεί»
«Η καταστροφή ήταν, κατά τραγικό τρόπο, ένα δυστύχημα που αναμενόταν να συμβεί», δήλωσε ο Βασίλης Ντούσας, συνεργάτης του think tank German Marshall Fund, ο οποίος παρακολουθεί τις ελληνικές υποθέσεις.
«Η σιδηροδρομική υποδομή της Ελλάδας ήταν υποχρηματοδοτούμενη, ανεπαρκώς – και, ενίοτε, ακατάλληλα – στελεχωμένη και απαρχαιωμένη, με προβλήματα για τα οποία οι διαδοχικές κυβερνήσεις είχαν προειδοποιηθεί, αλλά έκαναν πολύ λίγα για να τα αντιμετωπίσουν», πρόσθεσε.
Ωστόσο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όπως υποστηρίζει, «έκανε τα πράγματα χειρότερα με τους χειρισμούς της στο δυστύχημα.
Στην αρχή φάνηκε να επιρρίπτει την ευθύνη αποκλειστικά στο ανθρώπινο λάθος, αγνοώντας τις βαθύτερες διαρθρωτικές και συστημικές αδυναμίες, ενώ στη συνέχεια φάνηκε να «υποβαθμίζει το θέμα, αφήνοντας χώρο στις κατηγορίες για συγκάλυψη να κερδίσουν έδαφος».
Ο Ντούσας βλέπει παραλληλισμούς με την πυρκαγιά στον πύργο Γκρένφελ στο δυτικό Λονδίνο τον Ιούνιο του 2017, στην οποία έχασαν τη ζωή τους 72 άνθρωποι.
«Όπως και στο Γκρένφελ, οι άνθρωποι είδαν τον εαυτό τους στις οικογένειες των θυμάτων», πρόσθεσε. «Θρηνώντας αγαπημένα πρόσωπα των οποίων η απώλεια φαινόταν βαθιά προσωπική, μια τραγωδία που θα μπορούσε να είχε συμβεί στον καθένα», σημείωσε.
Η κατάρρευση του κυβερνητικού αφηγήματος
Στη συνέχεια του ρεπορτάζ, οι Sunday Times αναφέρονται στα αίτια της σύγκρουσης και στο πώς κατέρρευσε το αφήγημα της κυβέρνησης περί ανθρώπινου λάθους.
Σύντομα άρχισαν να αποκαλύπτονται λεπτομέρειες που μετέτρεψαν την καταστροφή σε σύμβολο αυτού που πολλοί Έλληνες αντιλαμβάνονται ως μακροχρόνιες συστημικές αποτυχίες στην ασφάλεια και τη λογοδοσία, σημειώνει το γνωστό μέσο.
Η χώρα χαρακτηρίζεται συχνά ως μία από τις πιο διεφθαρμένες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις πελατειακές σχέσεις να αποτελούν ιδιαίτερο πρόβλημα, αναφέρει το δημοσίευμα. Η εμπιστοσύνη στο νομικό σύστημα και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι χαμηλή. «Φυσικά ήταν ένα δυστύχημα, αλλά ήταν ένα δυστύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί», δήλωσε η Μαρία Καρυστιανού.
Για τις πυρόσφαιρες
Το ρεπορτάζ των Sunday Times κάνει αναφορά και στο πόρισμα του Βασίλη Κοκοτσάκη για λογαριασμό των συγγενών των θυμάτων, σύμφωνα με το οποίο οι πυρόσφαιρες προκλήθηκαν από εύφλεκτα υλικά που μεταφέρονταν στο εμπορικό τρένο και δεν είχαν δηλωθεί.
Η παρουσία τους θα εξηγούσε επίσης το παράπονο της Φραντζέσκας για την έλλειψη οξυγόνου, μια φράση που έχει γίνει σύνθημα στα χείλη των διαδηλωτών, όπως σημειώνουν οι Sunday Times.
Για τις παραιτήσεις στελεχών της κυβέρνησης
Δεν έχει οριστεί ακόμη ημερομηνία για τη δίκη όσων κατηγορούνται για τις ευθύνες για την καταστροφή, αν και τα κεφάλια όσων εμπλέκονται στην έρευνα έχουν ήδη αρχίσει να πέφτουν, τονίζεται στο δημοσίευμα.
Ο Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος καυχιόταν στο κοινοβούλιο λίγες μόνο ημέρες πριν από το δυστύχημα για την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, παραιτήθηκε γρήγορα. Τον ακολούθησαν τον περασμένο μήνα ο Χρήστος Τριαντόπουλος, αναπληρωτής υπουργός για την Κλιματική Κρίση και την Πολιτική Προστασία, και ο Βασίλης Παπαγεωργίου, γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, που παραιτήθηκαν από τις αντίστοιχες θέσεις τους. Και οι τρεις έχουν αρνηθεί οποιαδήποτε παράβαση, γράφουν οι Sunday Times.
Οι επιθέσεις στη Μαρία Καρυστιανού
Η Μαρία Καρυστιανού συνεχίζει τις προσπάθειες της, λέει το γνωστό μέσο, παρά τις σφοδρές επιθέσεις που δέχεται στα social media, οι οποίες θεωρεί ότι ενορχηστρώνονται από τη Νέα Δημοκρατία για να τη δυσφημίσουν.
Διαψεύδει πάντως ότι σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τη νεοαποκτηθείσα προβολή της για να ξεκινήσει πολιτική καριέρα.
«Είμαστε απέναντι στους πολιτικούς, οπότε αντιμετωπίζουμε έναν άδικο αγώνα, διότι παραδοσιακά στην Ελλάδα οι πολιτικοί δεν είναι ποτέ ένοχοι για τίποτα, και αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα», δήλωσε. «Θέλω απλώς να αποδοθεί δικαιοσύνη και να είμαι σίγουρη ότι κάτι τέτοιο δεν θα ξανασυμβεί ποτέ. Ξέρω ότι αυτό θα ήθελε και η κόρη μου», κατέληξε.
Πηγή: www.diaforetiko.gr
