sissi netflix 640x360.jpg

Οι ομοιότητες της Σίσσυς με την πριγκίπισσα Νταϊάνα

Η εξαιρετική ιστορική σειρά εποχής του Netflix για την αυτοκράτειρα Ελισάβετ, που ήταν γνωστή ως  «πριγκίπισσα Σίσσυ»,μάς μυεί στα άδυτα της Δυναστείας των Αψβούργων.

Το μελαγχολικό χαμόγελο της πριγκίπισσας Σίσσυ, η ομορφιά, η γλυκύτητα και η λάμψη της, σε συνδυασμό με την ελεύθερη ψυχή της που την ωθούσε διαρκώς να σπάει το πρωτόκολλο, την έκαναν όχι απλώς διάσημη, αλλά το πιο θρυλικό πρόσωπο του 19ου αιώνα.

Η ανυπότακτη βασίλισσα που με τη δημοφιλία της, η οποία κατά πολύ μεγάλο μέρος της οφειλόταν στην ενσυναίσθηση που είχε ως άτομο και στη σπάνια ικανότητά της να κατανοεί τις ανάγκες των απλών ανθρώπων, αποτέλεσε ένα από τα βασικά «όπλα» στα χέρια του ψυχρού και αποστασιοποιημένου αυτοκράτορα Φραγκίσκου Ιωσήφ της Αυστρίας για να ελέγχει και να ενώνει τους διαφορετικούς λαούς της αχανούς, πολύγλωσσης αυτοκρατορίας του, με εδάφη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Μια ατίθαση, ελεύθερη γυναίκα που φορά τον ασφυκτικό κορσέ μιας αυτοκράτειρας

Η Ελισάβετ, ούτε μία ούτε δύο φορές αλλά επανειλημμένως, σε σημείο που οι Αψβούργοι τη θεωρούσαν διαταραγμένη και ασταθή, πετούσε τον ασφυκτικό κορσέ της μοναρχίας και κινούνταν αυθόρμητα, με την άνεση μιας αληθινής σταρ, από αυτές που πολύ αργότερα θα δημιουργούνταν με την εφεύρεση του κινηματογράφου και την ανάδυση του διεθνούς σταρ σίστεμ.

Αγαπούσε την ιππασία, το αλκοόλ, τα πάρτι, την ποίηση, το θέατρο, το αψέντι – τις απολαύσεις, με δυο λόγια, μιας τρυφηλής ζωής που πήγαιναν κόντρα στον αυτοκρατορικό της ρόλο.

Της άρεσε να αγγίζει τους ανθρώπους, γινόταν διαχυτική με τον απλό κόσμο, δεν δίσταζε να ανοίξει τις πύλες του παλατιού και να μπει άφοβα μέσα στο απογοητευμένο πλήθος που διαδήλωνε σιωπηλά στη Βιέννη τη δυσαρέσκειά του για τον σύζυγό της, τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ.

Οι φιλελεύθερες για την εποχή αντιλήψεις της Σίσσυς και η άνεσή της να ζει έξω από τις συμβάσεις του Παλατιού και την υποκρισία της Αυλής, ως ελεύθερη γυναίκα που παίρνει το άλογό της και καλπάζει στα δάση απολαμβάνοντας τη λυτρωτική επαφή με τη φύση και με τους απλούς ανθρώπους, σύντομα τη στοχοποίησαν.

Η ελεγκτική και συγκεντρωτική πεθερά της -η αρχιδούκισσα Σοφία- τη θεωρούσε εκνευριστικά ατίθαση και την απαξίωνε, αντιμετωπίζοντάς την ως ανεπαρκή.

Η Σίσσυ είχε την ατυχία να αργήσει να… δώσει έναν διάδοχο στον αυτοκράτορα. Μετά τη γέννηση της πρώτης της κόρης, της πριγκίπισσας Σοφίας (η οποία πέθανε στα 2 της έτη από αφυδάτωση και πιθανόν από τυφοειδή πυρετό), η Ελισάβετ άρχισε να δέχεται ένα έντονο, ασφυκτικό κύμα πίεσης στην Αυλή, ενορχηστρωμένο από τη μητέρα του αυτοκράτορα Φραγκίσκου Ιωσήφ.

Η γέννηση της δεύτερης κόρης του βασιλικού ζευγαριού -η Γκίζελα της Αυστρίας- επιδείνωσε τη θέση της αυτοκράτειρας μέσα στον Οίκο των Αψβούργων, δημιουργώντας ένα πολεμικό κλίμα εναντίον της, το οποίο την οδήγησε σε ψυχική κατάρρευση.

Η επεμβατική πεθερά απομόνωνε διαρκώς την Ελισάβετ, σε σημείο μάλιστα να της πάρει ολοκληρωτικά τον έλεγχο των παιδιών της. Όταν η μικρή Σοφία πέθανε, η Σίσσυ για μεγάλο χρονικό διάστημα υπέστη νευρικό κλονισμό. Η γέννηση του διαδόχου Ροδόλφου βελτίωσε, λίγα χρόνια μετά, τη θέση της Ελισάβετ στην Αυλή, ωστόσο το τίμημα για την υγεία της ήταν μεγάλο.

Μια δυνατή σειρά εποχής: Σκοτεινή και διεισδυτική

Η σειρά του Netflix «Αυτοκράτειρα» παρακολουθεί με εξαιρετική σκηνοθεσία και σενάριο αυτή την πορεία της Ελισάβετ της Αυστρίας, σκιαγραφώντας με λεπτότητα και ωραία, υποβλητική ατμόσφαιρα τον χαρακτήρα της χαρισματικής αυτής γυναίκας.

Ο δεύτερος κύκλος που ανέβηκε πρόσφατα στη δημοφιλή πλατφόρμα είναι πιο καλός και δυνατός, ακόμα και από τον απολαυστικό πρώτο κύκλο. Η σκηνοθεσία είναι πιο βαθιά, τα πλάνα ακόμα πιο ποιητικά και κινηματογραφικά, το σενάριο είναι πιο διεισδυτικό.

Οι ψυχικές εναλλαγές στην ψυχοσύνθεση της Σίσσυς, αλλά και η αμφισημία και η πολυπλοκότητα ενός βασιλικού γάμου που με τις υποχρεώσεις του βαραίνει και υποσκάπτει τη συζυγική καθημερινότητα, παρουσιάζονται με χειρουργική ακρίβεια και λεπτότητα. Η μουσική συμπληρώνει μια φωτογραφία που σε σημεία θυμίζει ζωντανό καμβά.

Συνολικά, πρόκειται για μια πολύ δυνατή σειρά, η οποία ωστόσο σε πολλούς μπορεί να φαίνεται ενοχλητικά μελαγχολική και σκοτεινή, παρά τη λάμψη της αυτοκρατορικής αίγλης του βιενέζικου παλατιού.

Οι ομοιότητες της Σίσσυς με την πριγκίπισσα Νταϊάνα

Σε παλιότερο δημοσίευμά του, το αμερικανικό περιοδικό «Vanity Fair» είχε επισημάνει μια συνάφεια μεταξύ των δύο αυτών εμβληματικών προσωπικοτήτων: της πριγκίπισσας Σίσσυς με την πριγκίπισσα Νταϊάνα. Η Nell Scovell αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στις πιο σκοτεινές της στιγμές, η Νταϊάνα, η πριγκίπισσα της Ουαλίας, θα μπορούσε να είχε βρει μια φίλη που θα μπορούσε να την κατανοήσει, στο πρόσωπο της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας. Οι δυο γυναίκες έζησαν παρόμοιες ζωές, με διαφορά ενός αιώνα. Και οι δύο παντρεύτηκαν με βασιλικά μέλη σε νεαρή ηλικία. Και οι δύο είχαν να αντιμετωπίσουν τρομερές πεθερές. Και οι δύο πέθαναν γνωρίζοντας ότι οι παραμυθένιοι γάμοι δεν έχουν πάντα αίσιο τέλος».

Η Ελισάβετ της Αυστρίας δολοφονήθηκε το 1898, σε ηλικία 61 ετών, ενώ βρισκόταν σε ταξίδι στη Γενεύη, από τον Ιταλό αναρχικό Λουίτζι Λουκένι, ο οποίος την τραυμάτισε θανάσιμα με μαχαίρι. 

Και οι δύο γυναίκες αδυνατούσαν να ακολουθήσουν το ασφυκτικό πρωτόκολλο και την ψυχρότητα της μοναρχίας. Δεν μπορούσαν να παρακολουθούν ασυγκίνητες τα πλήθη να τους εκδηλώνουν την αγάπη τους. Περνώντας μέσα από τον κόσμο, σταματούσαν να αγκαλιάσουν απλές γυναίκες, παιδιά, ζητιάνους ή ασθενείς. Απέναντι στην αποστασιοποίηση του Παλατιού έβαζαν ένα χάδι, μια τρυφερή αγκαλιά, ένα βλέμμα κατανόησης.

Αντίθετα με τα περισσότερα μέλη της μοναρχίας, που αντιμετώπιζαν τον κόσμο και όλα τα γεγονότα με ψυχρό αίμα, οι δύο αυτές γυναίκες έσκυβαν πάνω από τον λαό για να ακούσουν τα συναισθήματά του και τις ανάγκες του.

Το αποτέλεσμα, τελικά, σε όλο αυτό ήταν να στοχοποιηθούν από την Αυλή ως ψυχικά ασταθείς και ευάλωτες, καθώς και να περιθωριοποιηθούν ως κινούμενες «χειροβομβίδες» έτοιμες να απασφαλίσουν συναισθηματικά και να τινάξουν το πρωτόκολλο στον αέρα.

Η Allison Pataki, συγγραφέας του ιστορικού μυθιστορήματος «The Accidental Empress», είπε χαρακτηριστικά στο «Vanity Fair»: «Η Σίσσυ ήταν, αναμφισβήτητα, η πρώτη σύγχρονη διασημότητα που λειτούργησε σε παγκόσμια κλίμακα. Κέρδισε τις καρδιές και τη φαντασία των ανθρώπων, με τον τρόπο που το έκανε η Νταϊάνα έναν αιώνα μετά».

Πηγή: www.vradini.gr



googlenews

Ακολουθήστε το Magazine News  στο Google News



Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώριση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.