Με αφορμή τον ρόλο του Κρέοντα στην «Αντιγόνη», ο Μελέτης Ηλίας μίλησε για την επικαιρότητα του έργου του Σοφοκλή, για την καλλιτεχνική πορεία του και για τα εκφραστικά μέσα.
■ Τα σανδάλια του Κρέοντα θα τα φοράς όλο το καλοκαίρι.
Εμείς αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, με τη βοήθεια του σκηνοθέτη μας Θέμη Μουμουλίδη, είναι βήμα-βήμα, σκηνή τη σκηνή, να πιάσουμε την κορυφή. Το έργο ξεκινά αριστοτεχνικά από ένα επίπεδο και φτάνει με μια κατακόρυφη πορεία ψηλά και από εκεί, όσο μεγαλύτερη η κορυφή, θα έρθει και η πτώση στο τέλος του έργου, που είναι αναπόφευκτη και καθοριστική.
Μελέτης Ηλίας: «Αν δεν επιστρέψει τώρα το “Σόι σου”, δεν θα επιστρέψει ποτέ»
Θέλουμε να δείξουμε πόσο τυφλωμένος από το μίσος και την εξουσία είναι ο Κρέοντας, που δεν βλέπει μπροστά του ούτε την οικογένειά του, με τη μορφή του Αίμονα, ούτε τους μέντορές του, με τη μορφή του μάντη Τειρεσία, ούτε τους απλούς πολίτες, ούτε την ίδια τη μνηστή του γιου του, που είναι η Αντιγόνη. Εθελοτυφλεί, είναι σε όλα κάθετος και, στην ουσία, οδηγείται σε αυτή την πτώση. Όσο πιο ψηλά θα φτάσει, τόσο πιο ισχυρή θα είναι.
■ Πώς δούλεψες μέσα σου στο να βγει ο χαρακτήρας;
Όλοι κρύβουμε μέσα μας έναν δυνάστη και το στοιχείο που πρέπει να μας διακρίνει ως ανθρώπινα όντα είναι πώς θα βάλουμε το μυαλό μας πάνω από το ένστικτό μας, γιατί τα ένστικτα υπάρχουν σε όλους. Απλά μπαίνουν το μυαλό, η φρόνηση, η σκέψη και μας σταματούν από το να γίνουμε αποτρόπαιοι ή βασανιστές προς κάποιους άλλους.
Θεωρώ ότι, για να μπορέσει αυτός ο ήρωας να λυτρώσει το κοινό – περί λύτρωσης πρόκειται όταν οι θεατές τον βλέπουν αγκαλιά με το πτώμα του γιου του – πρέπει να δείξει πόσο στυγνός και αιμοσταγής είναι πριν. Είναι τόσο ωραία δομημένη από τον Σοφοκλή αυτή η άνοδος και η πτώση, που ο ηθοποιός χρειάζεται τόσο βαθιά ρίζα στην υποκριτική του, χωρίς ιδιαίτερες υποκριτικές φιοριτούρες και τερτίπια.
Πέρυσι είχα δει την «Ορέστεια» του δασκάλου μου, Θόδωρου Τερζόπουλου, και έλεγα ότι κάποια χορικά, κάποια στάσιμα, μόνο έτσι μπορούν να δοθούν – γιατί μόνο έτσι έχουν νόημα. Είναι απόλυτα σωματικά, ψυχικά, υποκριτικά. Το να δω έναν άνθρωπο να περπατά όπως οι ήρωες του σύγχρονου δραματολογίου, δεν έχει να μου πει κάτι σε ένα τέτοιο μέγεθος, όπως η συγκεκριμένη τραγωδία.
Πηγή: Real
Πηγή: www.gossip-tv.gr
