2077203dcd45ae2d1c9f65e06767c36b xl 1.webp.webp

Όποιος αγοράζει κάψουλες καφέ για την καφετιέρα σίγουρα έχει έρθει αντιμέτωπος με την ακόλουθη εικόνα στα ράφια του σούπερ μάρκετ. Το πακέτο με τις 12 ή τις 20 κάψουλες έχει αρχική ονομαστική τιμή της τάξεως των 85-90 ευρώ το κιλό (σ.σ γίνεται αναγωγή ώστε να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης) αλλά σχεδόν πάντα, υπάρχει “προσφορά” ή έκπτωση η οποία περιορίζει την αρχική τιμή στα 50-55 ευρώ το κιλό. Κάτι αντίστοιχο, συμβαίνει και στα δημητριακά, αλλά και στα γιαούρτια στα οποία οι προσφορές του τύπου “1+1” δώρο ή στα “τρία το ένα δώρο” είναι σχεδόν μόνιμες στα ψυγεία.

Είναι ουσιαστικά η ίδια τακτική που ακολουθούνταν με τα απορρυπαντικά και τα είδη ατομικής υγιεινής. Γι’ αυτό και το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε προ εβδομάδων το μέτρο της μείωσης των αρχικών τιμών στο ράφι κατά τουλάχιστον 30% για όσα προϊόντα βγαίνουν σε προσφορά. Ό,τι έγινε με τις κάψουλες και τα υγρά πλυντηρίου, διερευνάται να γίνει τώρα και με τις (τουλάχιστον) τρεις βασικές κατηγορίες τροφίμων που προαναφέρθηκαν ώστε ο καταναλωτής να μην επιδίδεται στο κυνήγι των προσφορών αλλά να γνωρίζει ότι θα υπάρχει μια μόνιμα χαμηλότερη τιμή στο ράφι.

Πώς θα λειτουργούσε το μέτρο στην πράξη; Αν για παράδειγμα ένα κουτί δημητριακά έχει αυτή τη στιγμή αρχική τιμή κοντά στα 6,8 ευρώ αλλά διατίθεται μόνιμα στον καταναλωτή με τιμή που “τραβάει” το μάτι (π.χ έκπτωση 35% και τιμή πώλησης στα 4,4 ευρώ), τότε με το υπό εξέταση μέτρο, η αρχική τιμή θα πέσει στα 5,1 ευρώ χωρίς προσφορά και από εκεί και πέρα θα είναι στη διακριτική ευχέρεια της εταιρείας να κάνει περαιτέρω έκπτωση για να αποσπάσει μερίδιο αγοράς ή τουλάχιστον την προσοχή και το αγοραστικό ενδιαφέρον του τελικού καταναλωτή.

Στην πρώτη φάση του μέτρου μείωσης των αρχικών τιμών, το υπουργείο Ανάπτυξης απέφυγε να εντάξει στον σχετικό κατάλογο τα τρόφιμα και περιορίστηκε σε άλλα είδη ευρείας κατανάλωσης.

Γεγονός είναι ότι στα τρόφιμα, υπάρχουν πολύ περισσότερες “αντιστάσεις” από την εφοδιαστική αλυσίδα και γι’ αυτό στο υπουργείο Ανάπτυξης θα κινηθούν με πολύ προσοχή πριν προχωρήσουν σε ανακοινώσεις. Και αυτό προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς και στη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Από την άλλη, τα τρόφιμα είναι αυτά που “πληγώνουν” περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό και αυτό φαίνεται και στα στοιχεία του πληθωρισμού όπου ο δείκτης των τροφίμων εξακολουθεί να “τρέχει” με τριπλάσια ταχύτητα σε σχέση με τον μέσο δείκτη τιμών καταναλωτή.


Δεδομένου ότι τα μέτρα για τις προσφορές, τα πλαφόν κλπ ενεργοποιήθηκαν ουσιαστικά προ μηνός, αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα στοιχεία από την Eurostat (για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών) αλλά και την ΕΛΣΤΑΤ (για τον εθνικό δείκτη) ώστε να αποτυπωθούν και οι πρώτες επιπτώσεις στον πληθωρισμό. Τα σχετικά στοιχεία του Μαρτίου, θα δημοσιευτούν από τη Eurostat στις 3 Απριλίου. Ο γενικός δείκτης αναμένεται ότι θα έχει κινηθεί πτωτικά (σ.σ σε αυτό έχει βοηθήσει πολύ και η τιμή του ρεύματος αλλά και του φυσικού αερίου) από την άλλη όμως πρέπει να φανεί το τι ακριβώς συμβαίνει στο “μέτωπο” των ειδών διατροφής.

Πηγή: www.diaforetiko.gr



googlenews

Ακολουθήστε το Magazine News  στο Google News